خرمآباد- حدود چهار سال از وقوع سیلاب سال ۹۸ در لرستان میگذرد، همچنان خسارات حوزه راه به طور کامل جبران نشده و پلها و جادهها به صورت موقت احداث شدهاند.
وقوع سیلاب فروردین ماه سال ۹۸ در استان لرستان شهرهای مختلف این استان از خرمآباد مرکز لرستان گرفته تا پلدختر، دلفان، کوهدشت، دورود، چگنی و … را درگیر کرد. مطابق آمار اعلامشده از سوی متولیان در آن زمان و در جریان دو سیل رخداده، حدود ۶ هزار واحد تجاری و ۳۵ هزار واحد مسکونی لرستان خسارت دیدند.
در جریان سیل حدود هشت هزار میلیارد تومان خسارت در حوزه زیرساختها به استان لرستان وارد شد و همین میزان بالای خسارات، سیل لرستان را منحصربهفرد کرده است بهطوریکه در شهرستان پلدختر در روزهای ابتدایی سیل هیچگونه زیرساختی در بخشهای مختلف اعم از آب، برق، ارتباطات، راه دسترسی، گاز و … وجود نداشت.
در سیل لرستان ۱۸ شهر و هزار و ۲۰۰ روستا درگیر سیلاب و ۳۵ هزار خانوار دچار مشکل شدند، راه ۸۷۰ روستا، برق هزار و ۱۴۵ روستا، ارتباط تلفنی ۳۶۰ روستا و ۱۰ شهر، گاز ۱۸۲ روستا و آب ۸۰۰ روستا قطع شد.
همچنین در این حادثه به ۳۰۰ قنات، ۲۶۰ حلقه چاه و هزار و ۸۰۰ کیلومتر جاده بین مزارع این استان آسیب وارد شد. همچنین ۶۰ هکتار زمین زراعی از بین رفت، هزار هکتار زمین بهطور کامل نابود و تبدیل به مسیل رودخانه شد، ۲۱ هزار مترمکعب از مزارع پرورش ماهی و ۵۰۰ ایستگاه پمپاژ از بین رفته و در مجموع سیل پنجم و دوازدهم فروردینماه سال گذشته بالغبر یک هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان به زیربخشهای کشاورزی لرستان خسارت وارد کرد.
داستان ناتمام سیلاب ۹۸ در لرستان
بعد از وقوع این سیلاب، کار تأمین و جبران خسارتها به زیرساختهای لرستان در دستور کار قرار گرفت، اما این اقدامات تا کنون موجب نشده که خسارتها در این حوزه به طور کامل جبران شود به طوری که همچنان خیلی از پلهای تخریب شده در جریان وقوع این سیلاب، موقت نصب شده و در جریان هر بارندگی راه ارتباطی از طریق آنها دوباره قطع میشود.
جاده قدیم خرم آباد- پلدختر که در جریان وقوع سیلاب خسارت فراوانی به خود دید هم هنوز به طور کامل بازسازی نشده و در هنگام بارندگیها، متولیان مجبور به انسداد آن برای پیشگیری از وقوع حوادثی از جمله ریزش کوه، تخریب به سمت رودخانه و… میشوند.
در حال حاضر چهار هزار میلیارد تومان نیاز داریم که جاده خرم آباد- پلدختر ایمن شودمرتضی شیروانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان با اشاره به سیلاب سال ۹۸ و خسارت به حوزه راهها، پلها و… استان، اظهار داشت: در آن سال متأسفانه کمتر از سه درصد از اعتبارات را برای جبران خسارتها به ما پرداخت کردند.
شیروانی با اشاره به پرداخت ۲۸۰ میلیارد تومان، گفت: در آن مقطع و با این اعتبار ما توانستیم یک سری پلهای موقت را خریداری کنیم.
خیلی از پلهای نصب شده، موقت هستند
وی با تاکید بر اینکه خیلی از پلهایی که الان احداث شده، موقت هستند و من به عنوان یک مهندس این پلها را هنوز تأیید نکرده و پایان کار به این پلها ندادهایم، افزود: در حال حاضر چهار هزار میلیارد تومان نیاز داریم که جاده خرم آباد- پلدختر ایمن شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان، بیان داشت: دیواره ساحلی پلدختر ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، کل اعتبار راههای روستایی لرستان برای سال ۱۴۰۱، ۷۰ میلیارد تومان است.
اعتبار سفر رئیس جمهور هم پرداخت نشد
پرداخت ۳۰۹ میلیارد تومان اعتبار سفر دولت به امسال موکول شده استشیروانی با بیان اینکه ما خیلی داد زدیم، خیلی فریاد زدیم، گفت: در سفر رئیس جمهور به لرستان، مصوب کردند که ۳۰۹ میلیارد تومان برای احداث پلهای شهرستان پلدختر اختصاص پیدا کند، هنوز این تحقق پیدا نکرده است.
وی افزود: ۳۳۰ میلیارد تومان برای راههای روستایی اختصاص پیدا کرد، اما پرداخت ۳۰۹ میلیارد تومان یاد شده به امسال موکول شده است، امیدواریم در سفر جدید این اعتبار پرداخت شود، گرچه ما الان برای جبران خسارت به راههای استان چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان، بیان داشت: این رقم کمی نیست، این از محل اعتباراتی استانی و سازمان مدیریت استان تحقق پیدا نمیکند، ما یک سقف محدود در استان داریم.
با این اعتبارات احداث پلها غیر ممکن است
مسعود امیری معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان نیز در این رابطه اظهار داشت: پلهای «چم شهران»، «چم مهر» و… که در جریان سیلاب تخریب شدند، همه پلهایی که بعد از سیلاب در این مناطق نصب شده، همه موقت هستند.
وی با بیان اینکه اینها همه پلهای بزرگی با دهانههای بالای ۴۰ متر، ۳۶ متر، ۸۰ متر و… بوده است، گفت: هر کدام از این پلها بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث نیاز دارند.
امسال شروع به تثبیت پلهای موقت میکنیممعاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان با تاکید بر اینکه در آن زمان با توجه شرایط و اضطراری که پیش آمد، پلها به صورت موقت نصب شدند، تصریح کرد: پیگیری این شدیم که به جای این پلهای موقت، پلهای جدیدی را احداث کنیم، متأسفانه با توجه به محدودیتهای اعتباری، تأمین این اعتبار تقریباً غیر ممکن است.
امیری، تصریح کرد: در این راستا ما تصمیم گرفتیم که مشاور این پلها را بررسی و یک طرح مطالعاتی در این رابطه انجام دهد تا همین پلهای موقت را به شکلی تثبیت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر پول هر کدام از این پلهای موقت بین ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان است، گفت: قطعاً امسال شروع به تثبیت این پلها میکنیم تا حداقل در شرایط مطلوبی آنها را قرار دهیم و بتوانیم ضریب ایمنی را در آنها بالا ببریم.
منبع خبر «الهه زین الدین» است و روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد ( 6100 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره 09800000000 پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.