نمونه معیار تولید جت آموزشی یاسین با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد و همزمان خط تولید انبوه این پرنده آموزشی نیز افتتاح شد.
فروند جدید جت آموزشی یاسین (نمونه معیار) صبح امروز (شنبه ۲۰ اسفند) با حضور امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.
در این مراسم خط تولید انبوه جت پیشرفته آموزشی یاسین نیز افتتاح شد.
آموزش خلبانی از جمله آموزشهای سطح بالا و پیچیدهای است که هر کشوری توان انجام آن را ندارد.
جمهوری اسلامی ایران در حوزههای دانش و فناوری موفق به رسیدن به یافتههای آموزش در سطح استانداردهای جهانی شده است و خلبانی بهعنوان یک حوزۀ آموزشی ترکیبی از این قاعده مستثنی نیست.
ایران بعد از پایان جنگ تحمیلی فرصت یافت که به این موضوع مهم بپردازد. پس از پایان جنگ ضرورت آموختن این مهارت در دستور کار مسئولین نیروهای مسلح قرار گرفت و از همان زمان و با نظر استادان باتجربه و جنگدیده دانشکدههای خلبانی شکل گرفت.
ازآنجایی که این مهارت ترکیبی از دانش و مهارت است نیازمند روشها و ابزارهای ویژهای است که هواپیمای آموزشی اساس آن را تشکیل میدهد.
آموزش خلبان هواپیمای جنگنده تفاوتهای اساسی با خلبان غیرنظامی دارد. در آموزش خلبانی هواپیمای نظامی و جنگنده آموزشها در سه مرحله انجام میشود:
۱ ـ آموزش مقدماتی برای یادگیری فن پرواز
2 ـ آموزش پایه، مهارتهای پروازی، مقررات و مانورها
3 ـ آموزش پیشرفته و تکمیلی برای کسب توانایی پرواز تاکتیکی با جنگنده شکاری پیشرفته.
یک ویژگی مهم جت آموزشی پیشرفته این است که خلبانان پایگاههای عملیاتی نیز همچنان از آن بهرهبرداری میکنند و خلبانان با تاکتیکها و تکنیکهای رزم هوایی و رزم هوا به زمین آشنا میشوند و کاربرد جنگافزارهای گوناگون و چگونگی استفاده از آنها را میآموزند.
همه این مزیتها و ویژگیها دلیل ضرورت نیاز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و ورود وزارت دفاع به طراحی و ساخت این هواپیما بوده است.
آیا یاسین قابلیت رزمی دارد؟
ازآنجا که آموزشهای گردان شکاری رزمی در بسیاری از موارد با جنگافزارهای واقعی و در محیطهای شبیهسازیشده نبرد انجام میشود، طبیعی است جت یاسین دارای قابلیت آموزش مأموریتهای رزمی نیز باشد.
از طرف دیگر این هواپیما در طرح توسعه قابلیت تبدیل به یک هواپیمای رزمی سبک و پشتیبانی نزدیک هوایی (cas) را نیز خواهد داشت.
تفاوت فروند اول و دوم
فروند اول با پرواز خود طراحی آیرودینامیکی و معماری سازهای و دستیابی به فناوری ساخت را محقق نمود و لیکن این فروند که امروز رونمایی شد در ابعاد تخصصی و تاکتیکی نسبت به نمونه قبلی توسعه و تکامل یافته و دستاوردهای مختلفی داشته است. بومیسازی زیرسامانههای عمده مانند صندلیپران، اویونیک کاملاً بومی، موتور و ارابههای فرود بخشی از توانمندیهای بهدستآمده در این فروند میباشد.
در برخی اقلام دیگر مانند رادار هواشناسی نصبشده در دماغه هواپیما نیز از توان شرکتهای دانشبنیان استفاده شده است.
تکنولوژی بال این هواپیما به تکنولوژی بال با تعبیه نصب مخازن سوخت در آن تغییر یافته است. مهمترین فاکتور در بحث آموزش خلبانی در این فروند پایش دائمی و ثبت دادههای پروازی حین و پس از پرواز (نمایش و تحلیل سهبعدی دادههای سورتی و پروازی) میباشد که یک تحول در بحث آموزش خلبانی است.
از لحاظ تخصصی نیز بسیاری از سامانهها، تستهای استاندارد را طی کردهاند و آزمونهای تعدادی از آنها در این فروند تکمیل میشود، به این جهت این فروند معیار تولید بوده است و این فرصت را فراهم کرد که خط تولید آن نیز آغاز به کار کند.
منبع خبر «الهه زین الدین» است و روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد ( 4589 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره 09800000000 پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.