به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در جلسه مشترک شورای معاونان و مدیرانکل آموزش و پرورش استان ها که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، در خصوص شعار «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین»، اظهار کرد: بیتردید آموزش و پرورش، «پیشران جامعه دانش بنیان» است و اگر در حوزههای دانش بنیان، عوامل را به دو دسته پیش برنده و بازدارنده تقسیم کنیم، به یقین میتوان گفت آموزش و پرورش نقش بی بدیلی در عوامل پیش برنده تسهیم دانش دارد.
وی با اشاره به اینکه تحقیقات بسیاری در خصوص نقش آفرینی آموزش و پرورش در جوامع مختلف انجام شده که همگی تأثیر دستگاه تعلیم و تربیت را اثبات کرده است، افزود: برای رسیدن به «ایران قوی» باید به نتایج تحقیقات و پژوهشهای انجام شده، دقت کنیم. البته در حال حاضر هم شاهد ظهور و بروز نیروهای قوی و کاردان انسانی در حوزه های مختلف و پیشرفت فناوری در کشور، هستیم و معتقدم اگر اینها نبود امروز، دارای کشوری پیشرفته و صاحب علم و فناوری نبودیم.
نوری با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱، تصریح کرد: بدون تردید، تولید دانش بنیان می تواند منجر به اشتغال آفرینی حداکثری شود. برای مثال در حالت عادی بازگشت سرمایه در خوشبینانهترین زمان، در حدود ۳۰ درصد است در حالی که وقتی تولید، دانش بنیان میشود بازگشت سرمایه به ۱۰۰ درصد و گاهی بیشتر هم خواهد رسید و این مسأله را در دوران کرونا در شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات تجربه کرده ایم که این شرکتها با تولید محتوا، بیش از چندین برابر سرمایه اولیه سود کردهاند و این نشان میدهد که در تولید دانشبنیان، بهرهوری به صورت کامل اتفاق میافتد.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: در مسیر تحقق شعار سال باید در درجه اول بپذیریم که هر یک از ما نقش «پیش برنده و محور» را داریم و برای ایفای نقش خود از هیچ تلاشی دریغ نکنیم؛ اگر بخواهیم جامعهای دانش بنیان داشته باشیم، باید در مصوبات جلسات و فعالیتهای برنامه ریزی شده در هر حوزه، بیش از هر مسألهای به علم، دانش و آموزش توجه کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از مؤلفههای اقتصادی «تولید ناخالص داخلی» است که دارای سه رکن «نرح بازگشت سرمایه»، «شاخصهای انسانی» و «شاخصهای عدالت» است، اظهار کرد: امروزه بر اساس تحقیقات انجام شده در تولید ناخالص داخلی و ارکان آن، تمام محققان و صاحبنظران بر بازگشت سرمایه و ارزش افزوده در آموزش و پرورش اعتقاد داشته و بر این نکته واقفند که اگرچه پیش از این نرخ بازگشت سرمایه در آموزش و پرورش در حدود ۱۰ درصد تخمین زده شده بود ولی در دنیای امروز، خیلی بیشتر از اینها ثابت شده است.
نوری با تأکید بر اینکه دستگاه تعلیم و تربیت باید «دانش بنیان» باشد، تصریح کرد: امروزه، تنها پوشش تحصیلی دانش آموزان، ما را به هدف مطلوب تعلیم و تربیت نمیرساند بلکه «پوشش تحصیلی با کیفیت» مطرح است و یکی از راه های رسیدن مطلوب به این هدف، انجام فعالیت های دستگاه تعلیم و تربیت بر پایه دانش است.
وی افزود: تلاش کنیم، هر کاری که در حوزه آموزش و پرورش انجام می شود؛ دارای فلسفه و روش «دانش پایه» باشد. نظام آموزشی امروز، تنها مبتنی بر «شبه تربیت» است و برای دانش پایه شدن آن، باید نظام آموزشی را مبتنی بر فلسفه، استعداد و تواناییها کنیم و برای آن برنامهای درست و منطقی داشته باشیم که اگر اینطور شود به دانشآموزانی در تراز سند با تربیتی تمام ساحتی خواهیم رسید.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید در طول زمان با ایجاد زمینه مناسب و لازم، دانشآموزان را به این نقطه برسانیم، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند «فلسفه را در آموزش و پرورش در هر موضوعی روشن کرده و بگویید» لذا دانشآموزان باید چیستی، چرایی و فلسفه هر مسألهای را در حوزههای آموزشی و درسی خود بدانند چرا که در این صورت بسیاری از مشکلاتشان حل شده و در نهایت دانشآموز با ارتقای مهارتهای زندگی، کارآفرین و خلاق خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در جایی دیگر رهبر معظم انقلاب فرمودند «آموزش و پرورش میتواند اشتغال آفرینیهای زیادی ایجاد کند»؛ این سخن رهبری تنها به استخدام نیرو در دستگاه تعلیم و تربیت و حوزههای ذی ربط اشاره نمی کند بلکه منظور ایشان از این فرمایش این است که آموزش و پرورش میتواند با پرورش درست دانشآموزان، باعث تربیت نسلی خلاق، ایده پرداز و کارآفرین شود و از این طریق در جامعه اشتغال آفرینی را افزایش دهد.
وی با تأکید به نقش آموزشهای ترکیبی و مهارتی در کارآفرینی و ایجاد اشتغال، بیان کرد: یکی از اهداف آموزشی در هنرستان ها، بهبود توانایی های فردی و تخصصی هنرجویان است. آموزشهای هنرستانی میتواند از طریق افزایش دانش و مهارت در هنرجویان، باعث ارتقای سطح اشتغال زایی و کارآفرینی در جامعه شود.
نوری با اشاره به برخی از طرح های اجرا شده در مدارس گفت: یکی از این طرح ها که از سالهای قبل در ایام نوروز توسط دانشآموزان اجرا میشود «طرح پلیس همراه» بود که شاهد تأثیر مثبت آن در کاهش آمار تصادفات جاده ای در ایام تعطیلات بودیم و یا طرح محافظت از محیط زیست که در آن هر دانشآموز، مسؤولیت محافظت از محیط زیست و طبیعت را در گردشهای خانوادگی بر عهده داشت. اجرای اینگونه طرحها به نوعی بیانگر نقش درآمدزایی آموزش و پرورش در کشور است.
وی با اشاره به اینکه علم برای یک کشور، سرمایه بی پایان و تمام نشدنی است، گفت: وقتی جامعهای دانش بنیان میشود، به قدرت اقتصادی، رشد اقتصادی و کاهش وابستگی به درآمد ارزی کشور، خواهد رسید در چنین جامعهای افراد به جای بهرهبرداری از درآمدهای مالی کشور نظیر نفت و … خود خالق شده و خلق درآمد میکنند که دستیابی به چنین جامعهای و استقرار جامعه دانش بنیان، جامعه فرهیخته و توانا علاوه بر مطالبه رهبری، در اسناد تحولی و بالادستی ما نیز نظیر سند چشم انداز ۱۴۰۴ آموزش و پرورش، سند برنامه ششم توسعه سیاست های علم و فناوری، بیانیه گام دوم انقلاب، نقشه جامعه ملی کشور و …. مورد تأکید قرار گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از راههای رسیدن به آموزش و پرورش دانش بنیان، شناخت آینده و آینده پژوهی است. با ظهور و بروز فناوری های جدید، جهان دائما در حال تغییر است؛ لذا باید تلاش کنیم مسیرهای آینده را بشناسیم زیرا که آینده دانش آموزان در دستان ماست و نمی توان از این مسأله به راحتی عبور کرد و خطای ما در این مسیر می تواند منجر به آسیب اجتماعی دانشآموزان شود.
وی با بیان اینکه ضروری است مسؤولان، مدیران و معلمان دستگاه تعلیم و تربیت با مفاهیم جدید اجتماعی-فرهنگی آشنا شوند، اظهار کرد: تسلط بر باورها، ارزشها و رفتارها به عنوان مفاهیم اجتماعی- فرهنگی و درک این مطلب که بروز هر رفتار تابع یک ارزش است، باعث میشود بتوانیم بفهمیم که چرا یک رفتار خاص در شرایط ویژه ظهور میکند و برای کنترل آن چه کاری باید انجام دهیم و پس از شناسایی این موضوع می توانیم با استفاده از ظرفیت دانشآموز و بهره برداری از الگوهای نوین، بهترین و مناسب ترین روش را برای برخورد با آن انتخاب و اجرا کنیم.
نوری گفت: شهید باهنر معتقد بود «در امر آموزش، از آنجایی شروع کنیم که متربّی میخواهد و به جایی ختم کنیم که نظام تعلیم و تربیت میخواهد»؛ این جمله یعنی آرام آرام دانش آموزان را به سمت تربیت تمام ساحتی و اهداف اسناد بالادستی که مطالبه مقام معظم رهبری در اجرایی سازی سندتحول بنیادین به عنوان نقشه راه دستگاه تعلیم و تربیت است، هدایت کنیم و پس از تحلیل شرایط آینده و درک بهتر موانع، راهبردها را تدوین کرده و به طور سنجیده و گام به گام اجرا کنیم تا در نهایت به هدف مطلوب برسیم.
انتهای پیام/