آیین اختتامیه دو سالانه نگارگری ملی ایران در حالی برگزار شد که تأکید مسئولان هنری کشور بر راه اندازی جایزه استاد فرشچیان در بخش دو سالانه نگارگری و نگارگری متون ادبی و اسطورهای با اولویت بوستان سعدی بود.
در ابتدای این مراسم سلیمان سعیدآبادی، دبیر یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری در صحبتهایی عنوان کرد:این دو سالانه به منظور توسعه و اعتلای جایگاه نگاری در ایران، رشد نگارگری متناسب با حفظ اصول بنیادین این هنر و حمایت از هنرمندان این عرصه برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه این دوسالانه سی سال پیش با اهداف مطرح شده، راه اندازی شد متها هنوز به اهداف اولیه خود بعد این همه سال نرسیده است، گفت: امروز ما درعصری زندگی میکنیم که هنر لازمه جهان آینده است. استمرار این دو سالانه با این شرایط به نام ایران برازنده نیست، این نقیصه باید جبران شود و علتش هم سیاست گذاریهای نادرست در جایگاه هنر است.
سعیدآبادی در ادامه یادآور شد: البته بسترها و امکانات نیز در عرصه سیاستگذاران باید فراهم شود. عصر گذر از اطلاعات، شامل عصر همدلی و آفرینندگی است. گزارههای اصلی این عصر با رویکرد انسان محور است و لازمه جهان آینده، هنر است. انسان این عصر باید همدل و آفرینشگر باشد، انسانی که باید دست به نوآوری، معنا و طراحی و خلق بزند.
وی با تأکید بر اهمیت اقتصاد فرهنگ و صنایع فرهنگی برای بسترسازی تمدن نوین اسلامی اظهار داشت: بسترهای لازم برای رشد و شکوفایی میبایست از سوی متولیان فرهنگ و هنر فراهم شود. امروز نیاز به یک جنبش عظیم هنری در رشتههای مختلف هنری برای میراث بزرگ انسانی داریم.
در ادامه سجاد محمدیارزاده، عضو شورای سیاست گذاری دوسالانه و رئیس دانشگاه فرشچیان با تشکر از برپایی این جشنواره گفت: من خود را عضو کوچکی از جامعه هنری میدانم، از جانب استاد فرشچیان هم به عزیزان تبریک میگویم، شما چراغ نگارگری ایران را روشن نگه داشتید. هنر نگارگری اصالت دارد و هنرمندان با همه سختیها چراغش را روشن نگه داشتند.
وی با اشاره به اهمیت استاد فرشچیان به وضعیت دانشگاه و هنر جامعه گفت: هنر نگارگری در زمان و مکان نمیگنجد. امروز نیاز داریم در شیوه نامه آموزش هنر تغییراتی داشته باشیم. شیوه نامه کنونی هنرمند به جامعه تحویل نمیدهد، استاد محور است نه دانشگاه محور! الان دانشگاه استاد فرشچیان تأسیس شده، شیوه نامه جدیدی دارد که تا دو هفته آینده درباره آن صحبت خواهد شد. این عطش جامعه هنری است و دانشگاه فرشچیان جوابگوی این عطش خواهد بود و قصدش تغییر نظام آموزشی است، هدف این دانشگاه تربیت هنرمند متعهد است و هنرمندان باید مطالبه گر باشند و از جامعه نگارگری هم میخواهیم که در راه اندازی این دانشگاه کمک کننده باشند.
وی در پایان گفت: تلاش داریم جایزه استاد فرشچیان را هم راه اندازی کنیم و در بخش دوسالانه جایزه استاد فرشچیان ما را همراهی کنید، سوال اینجاست که چرا در عرصه نگارگری جایزه خاص نداریم؟ با کمک جامعه هنری میتوانیم این نیاز را پوشش دهیم. علاوه بر این در خلق آثار هنری براساس متون ادبی و اسطورهای نیز کار شروع کنیم که در باب نخست بر سعدی و بوستان آن نگارگری خواهیم کرد. نکته دیگر توجه به اصالت اثر است که میبایست اولویت اول دوسالانه ما باشد.
در پایان این مراسم محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ نیز با تقدیر و تشکر از اساتید این دو سالانه گفت: ما در خدمت به هنرمندان خیلی کاستی داریم که اگر از ما تشکر شود، به طنز شبیه است!
وی با تشریح مفاهیمی درباره اهمیت هنر در عصر مدرنیته و شکلهای مختلف آن گفت: شاید نگارگری شبیهترین هنر به ما ایرانیان باشد، این هنر پیچیده و تحلیل برانگیز است. نگارگری ما شبیه ایرانیان عمیق و زیباست.
سالاری در تایید صحبتهای محمدیارزاده در بحث نظام استاد و شاگردی گفت: من تلاش دارم این نظام استاد شاگردی را جا بیاندازم و زمان بر است. نظام اموزشی ما خلا زیاد دارد، این زحمات دانشگاه استاد فرشچیان به لطف و مدد دانشگاه ازاد اسلامی محقق میشود و طلیعه خوبی است، مطمئنا محصولاتی که از این دانشگاه بیرون میآید الگوی سایر دانشگاههای هنری خواهد بود؛ بنابراین تلاش داریم در شورای عالی هنر بچههای هنر جدا از فضاهای دیگر آموزشی پرورش پیدا کنند.
وی در پایان گفت: تلاش داریم اصالت آثار هنری را تایید کنیم در کمیسیون فرهنگی دولت هم آن را مصوب کردیم.
در ادامه مراسم از کتاب یازدهمین دو سالانه ملی نگارگری با حضور مدیران حوزه تجسمی کشور رونمایی و سپس از برگزیدگان این دو سالانه تقدیر شد. در بخش نگارگری دوسالانه از محبوبه حسینی، سهیلا جاهد، مریم شاکری چالشتری و دنیا امام حسینی تقدیر شد. مائده اینانلو نفر سوم، هادی فقیهی نفر دوم و نغمه ترابیان نفر اول برگزیدگان این بخش بودند.
در بخش تذهیب نیز از زینب شاهی، زینب مسعودی، زهرا اسدی، فرینوش غلامعلی تهرانی تقدیر شد و نسرین آقامیری نفر سوم، زهرا دوستی نفر دوم و بتول ثابتی نفر اول و برگزیدگان در حوزه تذهیب بودند. در بخش طراحی نگارگری هیات داوران رتبه برگزیدگان را یکسان و بدون رتبه بندی تشخیص داده بودند که برگزیدگان این بخش مریم رشیدی راد، علی رفیعی و سعیده رضایی بودند. هیات داوران بخش گل و مرغ را نیز به دو بخش گل و مرغ و گل و مرغ لاکی تقسیم کرده بودند.
آزاده شوش پور نفر سوم، محمدرضا آقامیری نفر دوم و رعنا شریلو نفر اول برگزیدگان بخش گل و مرغ بودند و سمیه شیرمحمدی نفر سوم، فاطمه هندی نفر دوم و فاطمه غزالی نفر اول برگزیدگان گرایش گل و مرغ لاکی اعلام شدند.
منبع خبر «الهه زین الدین» است و روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد ( 6250 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره 09800000000 پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.