مدیرعامل راهآهن با تاکید بر لزوم ادامه همکاری ایران و آذربایجان برای تکمیل خط ریلی آستارا – آستارا، از امضای تفاهمنامههای گسترش همکاریهای ریلی در آینده خبر داد و گفت: براساس برآورد انجام شده امکان حمل ۱۰ میلیون تن بار در سال، از کریدور شمال – جنوب وجود دارد.
نشست پروژه اتصال ریلی و ایستگاه بارانداز راهآهن آستارا – آستارا، با حضور جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن و روشن رستم اف، رئیس راهآهن کشور آذربایجان در ساختمان شهدای راهآهن برگزار شد.
مدیرعامل راهآهن در این نشست اظهار کرد: راهآهن ایران و کشور آذربایجان همکاری طولانی مدتی را داشتند و امیدواریم با توجه به اقدامات مشترک میان دو کشور درباره خطوط ریلی، این همکاریها ادامه یابد.
وی ادامه داد: باتوجه به تحولات در منطقه، ضرورت انتقال بار از روسیه به اقیانوس هند و برعکس افزایش یافته و این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است.
معاون وزیر راه شهرسازی افزود: باید حملونقل ترکیبی بار بین کشورهای روسیه، آذربایجان، ایران و نهایتاً کشور مقصد هندوستان تکمیل شود و برنامه افزایش بار ریلی میان ایران و آذربایجان در دستور کار قرار گیرد.
ذاکری تاکید کرد: در حال حاضر ما در ۵ نقطه به کشورهای cis متصل هستیم و بر اساس برآورد انجام شده امکان حمل ۱۰ میلیون تن بار در سال، از کریدور شمال – جنوب وجود دارد. همچنین به صورت جدی با کشور روسیه در خصوص اتصال خطوط ریلی رشت به آستارا، مذاکراتی داشتیم که امیدواریم این پروژه در مدت زمان کمتری به سرانجام برسد.
وی تصریح کرد: در حاشیه اجلاس بریکس هم مباحث ریلی دو کشور ایران و آذربایجان مطرح خواهد شد و ما در این خصوص پیشنهادی از کشور روسیه دریافت کردهایم که کریدور جدید شمال- جنوب میان ایران و روسیه را در دستور کار قرار دهیم.
مدیرعامل راهآهن تاکید کرد: تعدادی از شرکتهای حملونقل بینالمللی ایرانی فعالیتهای خوبی را شروع کردهاند که باید این اقدامات مثبت از سوی دو کشور ایران و آذربایجان فعالتر شوند.
ذاکری گفت: همچنین با احداث کریدور باکو به سمت جنوب و تا پایانه آستارا ظرفیت بار در این مسیر به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید و ما از شرکتهای حملونقلی در کشور خواستهایم که کریدور شمال – جنوب را قبل از تکمیل پروژه ریلی رشت به آستارا به ظرفیت قابل قبولی برسانند.
وی تاکید کرد: احداث این کریدور زمان بر است و تا زمان تکمیل شدن کریدور پیشنهادی رشت – آستارا باید از ظرفیت موجود شمال – جنوب بیشترین استفاده را داشته باشیم.
معاون وزیر راه شهرسازی خاطرنشان کرد: امیدواریم جلسات فنی ریلی دو کشور ایران و آذربایجان ادامه دار باشد و شاهد همکاری بیش از پیش ایران و آذربایجان در حوزه ریلی باشیم.
رئیس راهآهن آذربایجان هم با ابراز خرسندی از نشست مشترک با جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن، با اشاره به همسایگی و تعامل خوب دو کشور ایران و آذربایجان، خواستار افزایش همکاریهای ریلی طرفین شد.
رستم اف، در این نشست، با اشاره به اهمیت اتصال ریلی و ایستگاه پایانه ریلی آستارا – آستارا در افزایش ترانزیت بار از طریق کریدور شمال – جنوب، گفت: در مورد پایانه ریلی آستارا، علاقمند هستیم که موضوعات فنی و جزئی آن در جلسات فنی که از سوی راهآهن دو کشور برگزار میشود، مطرح شود تا هر چه زودتر شاهد تکمیل این پروژه باشیم.
منبع: ایمنا
منبع خبر «الهه زین الدین» است و روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد ( 18215 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره 09800000000 پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.