رییس شورای شهر تهران گفت: مجبوریم برای رفاه مردم باید با چین همکاری کنیم. چرا درک این مسائل برای رسانهها دشوار است؟
مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در آیین رونمایی از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران گفت: اتوبوس چیزی نیست که در عرض یک مدت کوتاهی تولید بشود و در چرخه حمل و نقل عمومی قرار بگیرد. تعطیل بودن شرکتهای تولیدکننده داخلی را میتوان اینگونه تعبیر کرد که دولتهای پیشین اتوبوس نخریده بودند.
وی با بیان اینکه کارخانههای تولیدکننده خط تولید اتوبوس را تعطیل کرده بودند، گفت: راه اندازی مجدد آن علاوه بر منابع مالی زمان میبرد تا از نظر فنی این شرکتها به کار بیفتند.
چمران ادامه داد: هنوز این شرکتها به وعدههای کامل خود عمل نکردند. انتظار داریم با تلاش بیشتر به میدان بیایند تا ما کمبودهای گذشته را جبران کنیم. این جز با سیستم جهشی به هیچ گونه جبران نخواهد شد. باید در تهران ۹۰۰۰ دستگاه داشته باشیم و معلوم است در شرایط کنونی مردم باید منتظر اتوبوس بایستند و از این جهت مشکلات فراوانی را تحمل میکنند.
رییس شورای ششم شهر تهران با بیان اینکه قرار بر این است که به دلیل اهمیت حمل و نقل به صورت ماهانه روند وضعیت معاونت حمل و نقل را در شورا بررسی کنیم، گفت: امیدواریم در ماههای آینده با دستاوردهای بیشتری شاهد برگزاری این جلسات ماهانه باشیم. البته رونمایی امروز شامل ۱۶۰ دستگاه میشود ولی تنها ۱۰۰ دستگاه در این محل برگزاری وجود دارد. تاکید میکنم این میزان کاری را که ما میخواهیم، انجام نمیدهد. باید ۱۶۰۰ دستگاه وارد ناوگان بشود، اما به دلیل مشکلات گفته شده بیش از این توان تهیه اتوبوس نبود.
وی گفت: تمام تلاش شهرداری تهران بر این است که سریعتر این مسائل حل بشود و ما هم شاهد ۷۹۲ دستگاه واگن جدید و هم ۲۰۰۰ اتوبوس برقی چینی و ۵۰۰ دستگاه از داخل باشیم. این علاوه بر ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی است.
چمران گفت: برقی سازی تاثیر مستقیمی بر آلودگی هوا و بهبود محیط زیست خواهد داشت و سلامت جسمی، روحی و روانی مردم را تامین میکند. ما در شورای شهر آنچه را که میتوانستیم انجام دادیم یعنی از بودجه سایر حوزهها کاستیم و نیمی از بودجه شهر تهران را به این امر اختصاص دادیم. با این حال باز مشکل بودجه داریم. اتوبوسی که دو سال پیش ۴ میلیارد تومان بود الان حدود ۸ میلیارد تومان برآورد میشود. اتوبوسهای دو کابین در پارت اول خرید ۲۴۰ میلیون بود و الان بعید است زیر ۱۴ میلیارد تومان قیمت این اتوبوسها باشد.
مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در حاشیه رونمایی از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: کاری که ما میبایست بکنیم برای افزایش اتوبوسها انجام دادیم؛ ما باید به اختصاص بودجه میپرداختیم که خوشبختانه هم در سال جاری هم گذشته این اتفاق افتاد. شهرداری هم تمام تلاش خود را مصروف این امر کرده است.
وی ادامه داد: باید خریدهای خارجی به موقع انجام بشود. ال سی گمرکی کارخانهها باز بشود تا بتوانند وعده خود را محقق کنند. امیدواریم هم گمرک هم بانک مرکزی تلاش بیشتری کنند. دغدغه ما در مرحله اول استفاده اتوبوسهای داخلی است. در وزارت کشور و صمت باید اقدامات لازم صورت بگیرد تا خریدهای خارجی به موقع وارد چرخه حمل و نقل شود.
چمران در جواب سوال یکی از خبرنگاران گفت: اتوبوسهای خارجی نه مدرنتر است نه به روز تر. تلاش بر این است که با شرکتهای داخلی قرارداد ببندیم ولی ظرفیت تحویل ماهانه ۵۰ اتوبوس را دارند. هرچقدر در داخل کشور بسازند ما خریداری میکنیم؛ اما ماهی ۵۰ اتوبوس را هم تحویل نمیدهند. وقتی نمیدهند برای رفاه مردم باید با چین همکاری کنیم. چرا درک این مسائل برای رسانهها دشوار است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
منبع خبر «الهه زین الدین» است و روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد ( 15406 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره 09800000000 پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.