بعد از تجربه ناخوشایند قبلی با اسنپ تریپ، این پلتفرم مجددا طی فرآیندی مسافران را به سمت کنسل کردن پرواز و به تبع آن پرداخت جریمه هدایت میکند.
اواخر فروردین امسال خبرگزاری تسنیم، در گزارشی تحت عنوان “یک تجربه ناخوشایند با اسنپ تریپ” به ماجرای فریب مسافران در خصوص لغو پرواز و به دنبال آن پرداخت جریمه کنسلی پرداخت.
تازهترین نمونه از این ماجراهای اسنپ تریپ مربوط به پرواز شماره ۷۶۴۱ هواپیمایی چابهار از مشهد به تهران مورخ ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ یعنی فردا جمعه است.
براساس پیامک ارسالی از سوی اسنپتریپ به مسافران این پرواز، اعلام شده؛
«با سلام مسافر گرامی بدینوسیله به اطلاع میرساند متاسفانه پرواز شماره ۷۶۴۱ هواپیمایی چابهار از مبدا مشهد به مقصد تهران در تاریخ ۱۴۰۴/۳/۱۲ ساعت ۱۲:۰۰ لغو گردید. لطفاً جهت استرداد وجه از طریق لینک پیامک خرید و با انتخاب گزینه “ایرلاین” نسبت به کنسلی بلیت اقدام فرمایید.»
در نگاه نخست این اطلاعرسانی اقدامی حرفهای بهنظر میرسد؛ اما بررسی جزئیات ماجرا، از وجود یک خلأ خطرناک در شفافیت حکایت دارد. واقعیت آن است که پلتفرم اسنپ تریپ با ارجاع مسافر به انتخاب گزینه «ایرلاین» برای استرداد وجه، عملاً او را وارد فرآیندی میکند که در سیستم، بهعنوان «درخواست کنسلی از سوی مسافر» ثبت میشود.
اما نتیجه این فرآیند چیست؟ کسر جریمه کنسلی از مبلغ بلیت آنهم در شرایطی که لغو پرواز نه بهدلیل تصمیم مسافر بلکه بنا بر ادعای پلتفرم انجام شده است.
همانگونه اشاره شد این الگوی تکرارشونده پیش از این نیز در گزارشی از تسنیم در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۴ مورد اشاره قرار گرفته بود؛ در آن گزارش، یکی از مسافران اعلام کرده بود که پروازش تنها با ۲۰ دقیقه تأخیر انجام شده، اما اسنپتریپ بدون درخواست او، بلیت را لغو کرده و حتی پس از دو ماه، وجهی عودت نداده بود.
اکنون با بروز مورد جدید، این پرسش جدیتر از قبل مطرح میشود که آیا یک رویهای سازمانیافته در کار است که منافع پلتفرم را بر حقوق مسافران ترجیح میدهد؟ آیا اسنپتریپ از ناآگاهی مسافران نسبت به فرآیندهای کنسل کردن بلیت، برای کاهش تعهدات مالی خود بهره میبرد؟
بخش مهمتری از این مسئله اما نقش و عملکرد نهاد ناظر یعنی سازمان هواپیمایی کشوری است. این سازمان بهعنوان رکن حاکمیتی و حافظ حقوق مسافران هوایی در برابر چنین روندهای مشکوکی نه موضعگیری مشخصی داشته، نه نظارت موثری اعمال کرده و نه پاسخگوی شکایات مردم بوده است، اگر چنین بود، اسنپ تریپ بازی پیامکی را تکرار نمیکرد.
به گزارش تسنیم، اعتماد عمومی به پلتفرمهای خدمات سفر، سرمایهای است که با چنین رفتارهایی بهشدت آسیب میبیند. وقتی یک پلتفرم نهتنها اطلاعات نادرست درباره وضعیت پرواز به مشتری میدهد، بلکه فرآیند بازپرداخت وجه را هم با فریب در اختیار خودش قرار میدهد، ورود نهاد ناظر باید قاطع، شفاف و بدون مماشات باشد.
با تکرار چنین مواردی این پرسش نهفقط درباره اسنپ تریپ، بلکه درباره نحوه نظارت بر اکوسیستم فروش آنلاین بلیت و خدمات سفر در کشور مطرح است؛ چند مورد دیگر باید روی دهد تا سازمان هواپیمایی کشوری به وظایف قانونی خود در قبال شفافیت پلتفرمها عمل کند؟
منبع: تسنیم
منبع خبر «الهه زین الدین» است و روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد ( 24424 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره 09800000000 پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.