کارشناس امور دریایی و بندری با اشاره به زیان مالی تاخیر در خروج کالای اساسی از بنادر، گفت: ناهماهنگی بیندستگاهی باعث میانگین تاخیر ۲۴ روز ورود کالای اساسی به بنادر جنوبی شد.
بهروز آقایی اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ بهدلیل عدم هماهنگی بین دستگاههای دولتی در تأمین ارز و پرداخت حقوق و عوارض دولتی باعث تأخیر میانگین ۲۴/۴ روز/کشتی در ورود کالای اساسی از لنگرگاه به اسکلههای بنادر جنوبی شد.
وی با یادآوری اینکه سال گذشته ۳۰۶ کشتی سایز بزرگ حامل کالای اساسی به لنگرگاههای بنادر جنوبی کشور (عمدتاً بندر امام خمینی (ره)- شهید رجایی- شهید بهشتی) وارد شد، ادامه داد: با تأخیر ۲۴.۴ روز/کشتی تقریباً بیش از ۷۴۰۰ روز/کشتی بهدلیل مشکلات اسنادی (تأمین ارز و…) در آبهای سرزمینی متوقف بود.
وی افزود: همچنین با توجه به تأخیر خروج کالای اساسی از بنادر کشور مطابق با موعد زمانی قانونی تأخیری حدود ۳ ماهه برای میانگین حداقل ۳ میلیون تن کالای اساسی در بنادر جنوبی با میانگین اشغال ۱۲۰ انبار و سیلو بوده که با احتساب موارد مذکور و تأخیر هر روز در تخلیه کشتیها به میزان ۱۸ هزار دلار و اجاره هر انبار در بنادر جنوبی ۸۰۰ میلیون تومان، باعث خسارت ۱۳۸ میلیون دلاری دولت در تأخیر ورود و خروج کالای اساسی از بنادر شده است.
وی اضافه کرد: ضمن اینکه خسارت در کاهش کیفیت، فسادپذیری کالاها و هزینههای مجدد آزمایشگاهی، سمپاشی و خسارتهای عبور از بحرانهای فصلی در حمل و نقل را میتوان به ازای هر کشتی به بیش از ۵ میلیارد تومان برآورد کرد که با اضافه کردن به مبالغ اشاره شده میانگین خسارت دولت در تأمین کالای اساسی را ۱۸۰ میلیون دلار افزایش خواهد داد.
کارشناس امور دریایی و بندری گفت: تدبیر دولت برای جلوگیری از اینگونه ناهماهنگیهای با تسهیلگری ایجاد همافزایی در بین ارگانهای دولتی ضمن خروج از بحرانهای مرتبط با تأمین و توزیع کالای اساسی یکی از اصولی است که لازم است مد نظر وزارت خانههای مرتبط و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مورد توجه قرار گیرد.
به گفته آقایی، مطمئناً نیازسنجی دقیق از میانگین مصرف گروههای کالایی در ماههای مختلف با لحاظ کردن برداشتهای فصلی کشور، برنامه ریزی خرید مستمر بر اساس نیازسنجی ماهانه یا فصلی کالای اساسی مصرفی، مناسبسازی خرید و تخلیه و نگهداری بر اساس ظرفیت بنادر کشور، کاهش زمان ماندگاری با تجمیع آزمایشات تخصصی کالاها و برنامه ریزی در استمرار خروج کالای مطابق با ظرفیت ناوگانهای ریلی و جادهای مواردی هستند که دولت باید در کارگروههای تخصصی و پژوهشگاهی در جهت جلوگیری از تحمیل این هزینهها به سبد کالایی کشور مورد تأکید قرار دهد.
منبع: تسنیم
منبع خبر «الهه زین الدین» است و روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد ( 9004 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره 09800000000 پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.