بنا بر آمارهای رسمی، منابع متحرک مانند خودروها و حملونقل عمومی بیشترین سهم را در آلودگی هوای شهرها دارند و بهویژه، سهم نیروگاهها در تولید ذرات معلق تنها حدود ۷ درصد است، در حالی که بخش حملونقل با سوخت گازوئیل و بنزین ۸۰ درصد از ذرات معلق را تولید میکند.
به نقل از وزارت نیرو، با شروع فصل سرد سال و افزایش ذرات معلق در هوا، آلودگی در کلان شهرها بیش از پیش تشدید میشود، در این بین با سردتر شدن هوا نیروگاهها نیز با چالش سوخت زمستانه مواجه میشوند، در نتیجه از مجموع ۱۴۶ نیروگاه کشور ۱۴ نیروگاه بخاری به ناچار به استفاده از مازوت روی میآورند، نیروگاههایی که در شرایط کمبود گاز به ناگزیر از مازوت به عنوان سوخت دوم استفاده میکنند.
این در حالی است که به گفته کارشناسان مصداقهای فراوانی در کلانشهرها وجود دارد که با وجود عدم مصرف مازوت، نرخ بیماری در آنها افزایش پیدا کرده است و تعداد روزهای ناپاک و تبعات عوارض اقلیمی بر سلامتی ساکنانشان بالا است.
با این وجود در کل کشور تنها ۱۶ نیروگاه بخاری وجود دارد و دیگر نیروگاهها گازی و سیکل ترکیبی هستند که امکان مصرف مازوت را ندارند و از سوختهای کمتر آلاینده مانند گازوئیل به عنوان سوخت دوم استفاده میکنند. از بین این ۱۶ نیروگاه نیز مخزن سوخت دو نیروگاه بعثت در تهران و منتظری در اصفهان سالهاست پلمپ شده و از دسترس استفاده خارج است، بنابراین تنها ۱۴ نیروگاه کشور امکان مصرف مازوت را دارند که در مقابل ۱۲۷ نیروگاه دیگر رقم پایینی است و تنها ۱۰ درصد نیروگاهها را شامل میشود.
مصرف مازوت نه تنها برای محیط زیست زیانآور است که برای خود نیروگاه نیز مضر است، چرا که استفاده از مازوت هزینه تعمیر، نگهداری و بهرهبردای را تا ۵۰ درصد افزایش میدهد. به عبارتی مصرف سوختهای فسیلی به جز گاز حاوی موادی است که باعث رسوبزایی و خوردگی روی سطوح داغ بویلر نیروگاه میشود.
در این بین در تهران هیچکدام از نیروگاهها سوخت مازوت مصرف نمیکنند، در میان نیروگاههای تهران تنها نیروگاه بعثت، نیروگاه بخاری است که از سال ۱۳۹۱ بخش مصرف مازوت آن پلمب شده است. بنابراین در تهران برای تأمین برق در هیچ نیروگاهی مازوت مصرف نمیشود.
بر اساس گزارشهای منتشرشده از سوی سازمان محیط زیست، منابع متحرک مانند خودروها و حملونقل عمومی بیشترین سهم را در آلودگی هوای شهرها دارند. به طور خاص، سهم نیروگاهها در تولید ذرات معلق حدود ۷ درصد اعلام شده است، در حالی که بخش حملونقل با سوخت گازوئیل و بنزین، نزدیک به ۸۰ درصد ذرات معلق و آلودگی هوا را تولید میکنند. در چنین شرایطی با توجه به اقلیم کشور و ایجاد پدیده وارونگی هوا در فصل سرد سال احتمال ماندگاری ذرات معلق در هوای کلان شهرها بسیار بالا خواهد بود.
منبع: ایمنا
منبع خبر «الهه زین الدین» است و روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد ( 19557 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره 09800000000 پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.