یک کارشناس اقتصاد شهری گفت: در کلانشهرهایی مانند اصفهان در خیابانهای متفاوت مشاغل مختلفی به دلیل صرفههای ناشی از تمرکز صورت گرفته است اما برای عملکرد بهتر آنها لازم است قبل از ایجاد شغلها الزامات آن مشاغل در محله مورد نظر متناسب با پتانسیل آنجا ایجاد شود.
رضا نصراصفهانی درباره اقتصاد منطقه چهارباغ اصفهان، اظهار کرد: جمع شدن مشاغل دور یکدیگر باعث میشود در یک سری از هزینهها صرفهجویی شود و به این موضوع صرفههای ناشی از تمرکز گفته میشود که در شهرهای بزرگ رایج است اما در شهرهای کوچک کمتر دیده میشود. به طور مثال در تهران در یک راسته بازار شلوار جین موجود نیست اما فرصت خرید پیراهن زیاد است در صورتی که همه آنجا لباس فروشاند.
وی افزود: صرفههای ناشی از تمرکز یا به شکل طبیعی به وجود میآید یا با شناسایی عوامل مؤثر بر آن شکل میگیرد. در چهارباغ اصفهان شناسایی مشاغل از قبل به صورت هدفمند اتفاق نیفتاد و گفته نشد که چه مشاغلی مناسب این منطقه است و به چه الزاماتی احتیاج دارد. اما در منطقهای مانند شهرک سلامت اصفهان این اتفاق افتاد به صورتی که الزامات مشاغل انجام گرفت و صرفههای ناشی از تجمع شناسایی و ایجاد شد و زمانی که از پزشکان دعوت کردند آنها نیز استقبال کردند.
عضو هیئت علمی اقتصاد شهری دانشگاه هنر اصفهان خاطرنشان کرد: در چهارباغ این موضوع به صورت طبیعی اتفاق افتاده و در حال حاضر مشاغلی آنجا ایجاد شده است. در اکثر خیابانهایی که گردشگرپذیر هستند مشاغل بر محور خوراکی شکل میگیرد. البته اگر خوراکیهای سنتی باشد بهتر است اما فست فود شده و این هسته اقتصادی آنجا شکل گرفته است. نمیتوان از آن جلوگیری کرد اما میتوان آن را هدایت کرد به صورتی که مشاغل مرتبط با آن منطقه آنالیز شود و بررسی شود که چه مسائلی منجر به این میشود که صرفههای ناشی از تمرکز در جمع شدن آن مشاغل در خیابان چارباغ صورت بگیرد.
نصر اصفهانی گفت: درواقع نیاز به کار عمیق مطالعاتی دارد تا عوامل مؤثر بر آن خیابان شناسایی شود و با ایجاد شدن آن عوامل، مشاغل نیز به آن خیابان خواهند رفت. همانطور که دیده میشود فروشندگان موبایل در یک خیابان هستند، طلافروشها، پارچهفروشها و غیره نیز در محلها و خیابانهای مشخصی قرار گرفتهاند. کسی به آنها نمیگوید که آنجا بروند بلکه الزاماتی به وجود میآید که به طور خودجوش این اصناف دور هم جمع میشوند. به این موضوع مدیریت کاتالیکی یا خودجوش گفته میشود.
وی ادامه داد: مشاغل مرتبط با چهارباغ بستگی به هویت گردشگرهای آنجا دارد. اگر آن گردشگران داخل شهر باشند خوراکیهای فست فودی نیز خواهان دارد اما اگر گردشگران بیرونشهری باشد قطعاً مشاغل مرتبط با آنها جای خود را باز میکند.
این کارشناس اقتصاد شهری با اشاره به اینکه در شهر بارسلون نیز خیابانی شبیه چهارباغ وجود دارد افزود: وقتی به آن خیابان نگاه میکنید اکثر مغازهها برندهای معروف و اغذیهفروشی هستند. البته در آن خیابان کار شده و یکی از موفقیتهای آن وجود مغازههای بزرگ است. البته اظهار نظر دقیق نیاز به مطالعه و کار کارشناسی دارد و نمیتوان با یک مثال نسخه دقیقی برای این نوع خیابانها پیچید.
منبع: ایمنا
منبع خبر «الهه زین الدین» است و روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد ( 8982 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره 09800000000 پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه روزنامه اقتصادی اجتماعی رویداد صنعتی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.