زاکانی: میراث دار ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در حوزه عمرانی بودیم
شهردار تهران گفت: ما میراث دار حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمهتمام در حوزه فنی عمران بودیم که بعد از ۲۲ ماه ۱۰ هزار میلیارد تومان از این پروژهها تکمیل و افتتاح شده و الباقی هم در دستور کار است.
علیرضا زاکانی شهردار تهران در سومین نشست تخصصی خود ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم گفت: سومین نشست تخصصی ما امروز در حوزه فنی و عمران است. طراحی، توسعه ابنیه و زیرساختهای شهر بسیار مهم است. همچنین ما در موضوع نگهداشت و مقاومسازی شهر حرکتهای جدی را در دستور کار قرار دادهایم.
وی ادامه داد: همچنین در بخش هدایت، نظارت و کنترل پروژهها هم برنامههایی داریم و به عنوان متولی کار در عرصه فرامحلی و فرامنطقهای مسؤولیتهای مستقیمی داریم و در عرصه منطقهای با توجه به نیازهایی که وجود دارد پیگیریهای لازم صورت میگیرد.
شهردار تهران با بیان اینکه یکسال و ۱۰ ماه و ۱۹ روز است که در شهرداری تهران حضور یافتهایم گفت: ما میراثدار حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمهتمام در حوزه فنی عمران بودیم که بعد از ۲۲ ماه ۱۰ هزار میلیارد تومان از این پروژهها تکمیل و افتتاح شده و الباقی هم در دستور کار است. البته پروژههای جدید دیگری را هم شروع کردهایم.
وی با تأکید بر این موضوع که امروز در شهر تهران ۴ مجموعه بزرگراهی داریم گفت: یک آزادراه، دو بزرگراه و ۴ کیلومتر مسیرهای کنار بزرگراهی داریم. آزادراه شوشتری بیش از ۱۶ کیلومتر است که قطعه اول آن در دست ساخت است و امیدواریم بتوانیم امسال آن را افتتاح و آماده بهرهبرداری کنیم. ویژگی این آزادراه این است که جاده امام رضا (از شهید رستگار میآید) را به یاسینی متصل میکند.
زاکانی گفت: عملا این پروژه ۵.۵ درصد ترافیک شرق تهران و یک و نیم درصد ترافیک کل تهران را کاهش میدهد چرا که رینگ شرقی تهران است و امروز فاز نخست آن در دست اقدام است.
وی در ادامه به تکمیل بزرگراه یادگار امام اشاره کرد و گفت: عملا این بزرگراه تعطیل شده بود و به لطف الهی با تفاهمهایی که صورت گرفت پادگان جی آزاد شد. عملیات اجرایی آغاز شده و این بزرگراه تا میدان صدر و بعد از آن هم استمرار دارد و ما با این اقدامات بزرگراه یادگار امام را از بنبست خارج میکنیم.
زاکانی در ادامه به پروژه بزرگراه شهید بروجردی اشاره کرد و گفت:از سال ۸۹ این پروژه آغاز شده است و دارای ۲ فاز است که فاز اول آن امسال افتتاح میشود. زمانی که ما پروژه را تحویل گرفتیم در پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد بود و طی ۲۲ ماه امسال فاز اول آن در منطقه ۱۸ شهرداری تهران افتتاح میشود.
وی در بخش دیگر سخنانش به تکمیل کندروهای آزادگان به طول ۴ کیلومتر اشاره کرد و گفت: کار در دست اقدام است و به دنبال خدمتگزاری به مردم هستیم.
زاکانی ادامه داد: ما ۹۸ اصلاح تقاطع داریم که با اصلاح این تقاطعها ۷۳۰کیلومتر راه مردم در بزرگراهها نزدیکتر میشود و حدود یک میلیون لیتر مصرف بنزین را کم و باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا میشود. عملا این اصلاح ها ارزش افزوده بینظیری برای شهر دارد.
وی با بیان اینکه با اصلاح تقاطعها دسترسیها راحتتر میشود گفت: عملاً با اصلاح این تقاطعها راه اضافی کمتر میشود. ما سال گذشته ۱۱ تقاطع را اصلاح کردیم که ۸۴ کیلومتر راه مردم نزدیکتر شد. امسال با هدفگذاری صورت گرفته ۲۲ تقاطع باید اصلاح شود که قطعا ۱۸ تقاطع را تحویل میدهیم و با این کار ۱۸۶ کیلومتر مسیر کاهش مییابد. الباقی تقاطعها همه به دلیل وجود معارض نمیتوانیم قول تکمیل را در سال جاری بدهیم.
گشایش بزرگ ترافیکی با راه اندازی بزرگراه شهید متوسلیان
شهردار تهران در بخش دیگر سخنانش به بزرگراه شهید متوسلیان به طول ۹.۸ کیلومتر اشاره کرد و گفت: این پروژه از انتهای بزرگراه شهید صیاد آغاز و تا آزادگان امکانی را فراهم میکند که میانه شهر را از ترافیک نجات میدهد و با تکمیل پروژهها میتوان بخش عمدهای از ترافیک را برطرف کرد. تونل شهید متوسیلیان ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه میخواهد و با ساخت این تونل در میانه شهر گشایش بزرگی رخ میدهد.
زاکانی همچنین به موضوع جمعآوری آبهای سطحی در تهران اشاره کرد و گفت: متولی این امر شرکت خاکریز آب است در تهران ما مخاطراتی مثل زلزله، سیل، طوفان و فرونشست زمین داریم که البته این مخاطرات به اندازه هم نیستند و متفاوت هستند اما وجود دارند. در خصوص مخاطره سیل به ویژه در غرب تهران عملیاتهای توسعهای گستردهای را دنبال میکنیم و به لطف الهی امکاناتی فراهم میشود تا بتوانیم ۱۱ پروژه را با هزینه ۲۲۰۰ میلیارد تومان به سرانجام برسانیم. ۱۴.۶ کیلومتر از پروژههای آبهای سطحی افتتاح و ۷.۴ کیلومتر در دست احداث است و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴ حداقل ۳۰ کیلومتر به شبکه جمعآوری آبهای سطحی اضافه شود.
بیش از ۹۱ درصد از گود برج میلاد ایمن سازی شده است
زاکانی در بخش دیگر سخنانش به موضوع گودهای رهاشده در تهران اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال گود برج میلاد بسیار پرخطر بود و امروز بیش از ۹۱ درصد این پروژه پایدارسازسی شده است. یعنی ما مجموعه ۱۸ هزار مترمربعی را پایدارسازی کردهایم البته گود فرهنگ و … دیگر هم داشتیم که در مسیر ایمنسازی آنها هستیم.
وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در این رابطه صورت گرفته است،گفت: موضوع بعدی ما آسفالت است. تهران ۱۱۰ میلیون مترمربع معبر دارد و اگر سالانه ۱۰ درصد معابر آسفالت شود ما سالانه ۱۱ میلیون مترمربع ترمیم داریم.
شهردار تهران ادامه داد: سالانه باید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آسفالت در شهر توزیع شود و اینگونه میتوان هر ۱۰ سال یکبار آسفالت را تجدید کرد.
وی با بیان اینکه قبلا ۶۶۰ هزار تن آسفالت توزیع میشد، گفت: سال گذشته ۷۶۰هزار تن آسفالت ریختهایم که از آن عبور کردیم و امسال هدفگذاری کردهایم که حداقل یک و نیم میلیون تن آسفالت توزیع شود و برای این حجم از آسفالت ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه نیازمندیم و امروز که من با شما صحبت میکنم از مرز ۶۰۰ هزار تنآسفالت عبور کردهایم و هدفگذاری ما این است که تا پایان سال ۱.۵ میلیون تن آسفالت بریزیم.
وی گفت: در سطح شهر تهران ۱۷۰ اکیپ فعال در موضوع آسفالت داریم و برای هر ناحیه یک مجموعه لکهگیری داریم که در مجموع تمام اکیپها فعال هستند.
زاکانی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع مناسبسازی معابر شهر تهران برای اینکه پایتخت یک شهر انسانمحور شود،اشاره کرد و گفت: تا امروز ۳۵۰ کیلومتر مناسبسازی صورت گرفته است و تا پایان سال جاری ۳۹۲ کیلومتر مناسب سازی خواهیم کرد و با این کار به شهر انسانمحور میرسیم.
شهردار تهران همچنین به طرح من شهردارم اشاره کرد و گفت: در این طرح عملا ۳۵۰ هزار نفر شرکت کردند و ۴۶۰ هزار انتخاب داشتند و از ۲۰۸۰ پروژه ۱۴۶۰ پروژه را انتخاب کردم. سال گذشته ۱۳۶ پروژه را تحویل دادیم و امسال هم ۱۰۸۸ پروژه را تحویل میدهیم که ۶۳۰ پروژه سهم معاونت عمرانی است.
وی با تأکید بر این موضوع که نیازهای شهر را در حوزه زیرساختی برطرف میکنیم، گفت: به سمتی حرکت میکنیم که شهر انسانمحور باشد.
شهردار تهران به توسعه معابر بزرگراهی شهر اشاره کرد و گفت: ما برای پروژه شهید متوسلیان هم پیمانکار انتخاب کردهایم و رایزنیها صورت گرفته است.
زاکانی ادامه داد: سه گروه در پروژه تونل شهید متوسلیان مطالعه کردهاند یک ایده تونل دوبل بود و دیگری دو تونل کنار هم و ایده سوم ایجاد تونل دو طبقه در نیمی از مسیر و تونل کنار هم در بخش دیگر آن بود که بخش اول در میدان شوش و بخش دوم هم از میدان شوش تا آزادگان است. البته نگاه سوم منطقیتر بود و به همین دلیل با پیمانکار با توجه به قابلیتها وارد تفاهم شدیم و این پروژه ظرف سه سال افتتاح و آماده بهرهبرداری میشود.
زاکانی همچنین در خصوص پروژههای نیمهتمام گفت: برخی از پروژهها به دلیل رهاشدگی عقبماندگی دارند مثلا پروژه ترمینال شرق ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما این پروژه به دلیل رهاشدگی دچار فرسودگی شد. با این حال باید گفت که این پروژه امسال افتتاح میشود.
شهردار تهران همچنین در خصوص هزینههای ساخت پروژه متوسلیان گفت: برای پروژه شهید متوسلیان منبع خاصی در نظر نگرفتهایم و از طریق مولدسازی پیرامون پروژه این کار انجام میشود. مجوز ساخت این طرح مبتنی بر بهسازی است.
تکمیل بخش رها شده پروژه ترمینال شرق
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه اعلام شده بود فاز اول پروژه ترمینال شرق در سال جاری افتتاح میشود گفت: ما آن قسمت از پروژه که ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و به دلیل رهاشدگی به قهقرا رفته بود را امسال تکمیل میکنیم.
زاکانی در خصوص پرسش خبرنگار فارس در خصوص تأمین مالی پروژهها گفت: ما شیوههایی را دنبال میکنیم تا خدمات ارائه شود نه اینکه به مرور زمان واگذر شود در بحث تأمین منابع مالی چند مسیر را پیگیری میکنیم. ابتدا این است که مسیر عادی باشد که از گذشته بوده و آن را فعال میکنیم و با انضباط مالی مهمترین استفاده را میبریم.
تهرانی ها ۲۷۰۰ میلیارد تومان عوارض پرداخت کردند
وی ادامه داد: به عنوان مثال سالانه ما ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان عوارض دریافت میکردیم اما در سال گذشته با طرحها و اقدامات صورت گرفته ۲۷۰۰ میلیارد تومان شهروندان عوارض پرداخت کردند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص مولدسازی گفت: مولدسازی راه دیگر است چرا که منابع زیادی نیاز داریم؛ مثلا در حمل و نقل ۷۰۰ هزار میلیارد تومان باید هزینه شود و بخش فنی و عمران هم ظرفیتهای دیگر را میطلبد. بگذارید یک مثالی بزنم یک پایانهای که باید احداث شود معمولا روی زمین بوده اما ما آن پایانه را به زیر زمین میبریم و روی آن شهرک الگو میسازیم تا مشکل شهر حل شود و از منابع درآمدی آن پایانه اقدامات توسعهای را انجام میدهیم.
شهردار تهران در ادامه گفت: از پارکینگهای زیرسطحی و جدارههای زیرسطحی منابع را خلق میکنیم و ارزش افزوده زیادی از پیرامون آن به دست میآید. هزینه پروژه شهید متوسلیان ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد است اما با مولدسازی ارزشی که خلق میکند بیش از این است و سومین روش ما برای تأمین پروژههای مشارکتی است و تا کنون ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی امضا کردهایم.
وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص فرسودگی زیرساختها گفت: ما در بحث نگهداشت شهر ورود کردهایم. همانطور که گفتم سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آسفالت نیاز داریم و امسال یک و نیم میلیون تن آسفالتریزی میشود که اعتبار آن در نظر گرفته شده تا بتوانیم شهر را از فرسودگی خارج کنیم. همچنین در تهران ۷۵۳ عرشه پل داریم که سعی میکنیم به بهترین شکل این ابنیهها را نگهداری کنیم.عقل سلیم حکم میکند پروژههای زودبازده را تکمیل کنیم.
زاکانی به پروژه شهید شوشتری اشاره کرد و گفت: کل بار رینگ شرقی تهران که از بزرگراه بسیج عبور میکند شهر را دچار مشکلات زیادی کرده و ما برنامهریزی برای رفع آن کردهایم چرا که ما میراثدار مشکلات گذشته هستیم.
وی به بیمارستان شهدای تجریش اشاره کرد و گفت: در رابطه با این بیمارستان سه مشکل داشتیم. علاوه بر عدم دریافت پروانه، حق و حقوق شهر پرداخت نشده بود که تفاهم کردیم که این حق و حقوق پرداخت شود.البته تنها این پروژه هم نیست که حقوق آن پرداخت نشده؛ پروژههای دیگری هم در سطح شهر مشابه این پروژه داریم.
به گفته زاکانی قرار است در قسمت شمال بیمارستان پارکینگ ساخته شود که در دسترستر باشد. ساختمانهای قدیمی این محوطه نیز به عنوان ساختمانهای بیمارستان مورد استفاده قرار میگیرد. از سمت خیابان شمالی بیمارستان نیز تخریب بخشی از سولهها صورت میگیرد که حجم ترافیک را کاهش میدهد.
زاکانی در ادامه در خصوص جمعآوری پلهای شهر و نهضت پارکینگسازی گفت: ما دو دسته پارکینگ را دنبال میکنیم. پارکینگهایی که با ابنیه ثابت هستند و یکسری پارکینگهای مکانیزه.
وی ادامه داد: چند هفته پیش برای بیمارستان شریعتی و امام خمینی ساخت پارکینگ را آغاز کردیم. در واقع بالغ بر یک همت تفاهم کردیم که بین معاونت فنی عمران و سازمان ترافیک انجام شده تا در این حوزه رونق را شاهد باشیم.
زاکانی در خصوص جمعآوری پلها هم گفت: بیش از ۷۰۰ پل داریم که برخی از این پلها نیاز به مقاومسازی یا جمعآوری دارندو با توجه به شرایط سازمان ترافیک موضوع در حال بررسی است که مشخص شود.
این خبر تکمیل می شود…
منبع: فارس